بتن

تعریف بتن :

بتن جسم بسیار سخت و سنگی مانندی است که از ترکیب مقدار معین و حساب شده ی سیمان ، شن ، ماسه و آب ، به دست می آید . در بعضی موارد از اجزای دیگری به نام مواد افزودنی نیز در ساخت بتن استفاده می شود . پس از اینکه آب به مخلوط مصالح سنگی و سیمان افزوده شد ، سیمان و آب با هم وارد فعل و انفعالات شیمیایی حرارت زا می شوند . در اثر این فعل و انفعالات ، ماده ی ژله مانند و چسبنده ای بوجود می آید که مصالح مختلف داخل مخلوط را به هم پیوند می دهد و آنرا بصورت جسم سختی در می آورد .

تاریخچه بتن :

استفاده از مواد شیمایی در ساختمان از زمانهای بسیار قدیم متداول بوده است . مصریان قدیم گچ تکلیس شده ناخالص را در ساختمان بکار می بردند . یونانیان و رومی ها سنگ آهل تکلیس شده را مصرف می کردند و بعدها آموختند که به مخلوط آهک و آب ، سنگ خرد شده یا آجر و سفالهای شکسته شده اضافه کنند و این اولین نوع بتن در تاریخ بود .

محاسن و معایب بتن :

محاسن :

 1-فراوانی و در دسترس بودن مصالح : شن و ماسه و آب در اکثر مناطق به آسانی و وفور یافت می شود به همین دلیل اغلب می توان بتن را با قیمت ارزان تهیه کرد و بکار برد .

2-فرم پذیری : بتن قبل از سخت شدن فرم پذیر است از اینرو می توان آنرا در هر قالبی و به هر شکلی ریخت .

3-مقاومت فشاری بالا : اگر در ساخت بتن از مصالح خوب و مناسب استفاده شود همچنین آب به مقدار لازم با ملاحظه ی نسبت آب به سیمان کم بکار رود و در طرح اختلاط و روشهای اجرا دقت کافی به عمل آید بتن مقاوت فشاری بالایی خواهد داشت .

4-عمر طولانی : در وضعیت بهره برداری مناسب ، سازه ی بتنی می تواند بدون آنکه مقاومت و باربری اش کاهش یابد ، مدتی نامحدود دوام داشته باشد .

5-مقاومت در مقابل آتش سوزی : در برابر آتش سوزی با درجه حرارتی معادل 1000 درجه سانتیگراد حدود یک ساعت طول خواهد کشید تا فولادی که دارای پوشش بتنی برابر 2/5cm است به دمای 500 درجه سانتیگراد برسد .

6-قابلیت پرداخت : سطح بتن تازه را باید بتوان به راحتی صاف نمود و یا روی آن نقش مورد نظر را اجرا کرد .

ب : ویژگیهای مطلوب بتن سخت شده : بتن سخت شده باید تمام یا برخی از خصوصیات زیر را بسته به شرایط مورد نظر داشته باشد .

1-مقاومت در برابر نیروی وارده 2-دوام در مقابل عوامل محیطی اعم از عو.امل فیزیکی و شیمیایی و به تعبیر دیگر حفظ شدن کیفیت و قابلیت بهره برداری آن در طی زمان 3-مقاومت در مقابل حرارت زیاد یا برودت زیاد 4-ثبات حجم – یعنی عدم تغییر حجم به میزانی که باعث شود تنشهای اضافی در آن ایجاد شود 5-مقاومت در مقابل اثر تخریبی آب و فرسایش 6-نفوذ پذیری بسیار کم

 

 

 

شکلهای رایج و کاربرد میل گردها در بتن :

میل گردها به شکلهای مختلف در اعضای بتنی مسلح مورد استفاده قرار می گیرند که معمولاً در نقشه های سازه ای ، بطور دقیق تریسم می گردند . کاربردهای مختلف آنها را در زیر ذکر می کنیم :

الف-میل گرد راست : برای افزایش مقاومت کششی بتن

ب-خاموت : برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک .

ج-سنجاقک : برای تقویت مقاومت برشی خاموتها و اتصال کامل بین میل گردهای طولی و خاموت

د-خرک : برای قرار دادن دو شبکه ی متوالی افقی با فاصله ی معین در داخل قالب ( در بتن ریزی های کف و فونداسیون )

ه-رکابی : برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها ( به شکل حرف u )

و-میل گرد ادکا : برای تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه های تیر و برای تحمل نیروهای برشی

اعضای تشکیل دهنده ساختمانهای بتنی :

فونداسیون و شناژ :

شالوده یا فونداسیون قسمتی از سازه است که غالباً پایین تر از سطح زمین قرار دادر و نیروهای وارده به سازه را به خاک یا بستر سنگی منتقل می کند .

تقریباً تمامی خاکها تحت تأثیر نیروی فشاری به مقدار نسبتاً زیادی فشرده می شوند که این کار باعث نشست سازه ی استوار بر آن می گردد .

فونداسیون ، نیروهای فوق را در سطح وسیعتری به خاک اعمال کرده و بدین وسیله یاعث می گردد که نشست کلی سازه به مقداری قابل قبول و جزئی محدود گردد . فونداسیون باید به گونه ای طرح شود که قسمتهای مختلف سازه تا حد امکان نشستهای نامساوی نداشته باشند . به فونداسیون پی نیز گفته می شود .

انواع شالوده :

شالوده ها در حالت کلی به شالوده های دیوار و ستون تقسیم بندی می شوند . شالوده ی دیوار ، یک نوار از بتن مسلح با عرضی بزرگتر از ظخامت دیوار است که بار دیوار را در سطح گسترده تری منتقل می کند ( شالوده ی نواری ) شالوده ی ستون معمولاً بصورت منفرد یا مرکب است . سطح مقطع شالوده های منفرد غالباً به شکل مربع یا مستطیل می باشد .

البته بعضی از شالوده ها ممکن است مقطعی و به شکل ذوزنقه نیز داشته باشند . شالوده های مرکب ، برای انتقال بار دو یا چند ستون ساخته می شوند .

هرگاه مقاومت زمین در حد متعارف باشد از شالوده های ساده و مرکب استفاده می شود و زمانی که زمین مقاومت کافی ندارد از شالوده های گسترده یا صفحه ای استفاده خواهد شد . ضخامت شالوده ی مرکب هنگامی که یک فونداسیون در کنار زمین واقع می شود نیز بکار می رود .

شالوده ی گسترده ، یک صفحه بتن مسلح یکپارچه است که در تمام سطح زمین زیر ساختمان گسترده شده و تمام ستونها بر روی آن قرار گرفته اند .

 

میل گرد گذاری شالوده ها :

در عمل میل گردها بصورت شبکه ای در کف شالوده قرار داده می شوند ( با احتساب فاصله ی پوشش بتن ) برای ایجاد چسبندگی بیشتر و انتقال مناسبتر نیرو بین فولاد و بتن در کناره های فونداسیون ، میل گرد شبکه با خم 90 درجه به طول معین ، شکل داده می شود .

با توجه به میزان بار و عمق فونداسیون سیستم میلگرد گذاری در آنها می تواند به صورت شبکه های تحتانی و یا ترکیبی از شبکه های تحتانی و فوقانی باشد .

 برای حفظ فاصله ی مناسب بین دو شبکه از خرک ( میلگرد خم شده به صورت تکیه گاه ) استفاده می شود .

شناژ رابط بین فونداسیون :

نقش شناژ کلاف کردن و مهار نمودن شالوده ها ( قونداسیون ) است . شناژ به منظور مقابله با نیروهای افقی ( زلزله ، باد و ... ) یکنواخت کردن نشست در ساختمانها بکار می رود .

ستون :

نقش ستون ، تحمل فشارهای محوری و نیروهای جانبی و انتقال آنها به فونداسیون است . در ستونهایی که بطور عمده تحت تأثیر نیروی محوری قرار دارند ، از نظر اقتصادی به صرفه است که قسمت اعظم بار بوسیله بتن تحمل می شود . اما به دلایل مختلف همیشه در ستونهای بتنی از میلگرد استفاده می شود .

انواع ستون :

1-ستونهایی با مقاطع مربع 2-ستونهایی با مقاطع مستطیل 3- ستونهایی با مقاطع چند ضلعی منظم ( شش ضلعی ، هشت ضلعی و ... ) 4-ستونهایی با مقاطع دایره .

از ستونهای با مقاطع مربع و مستطیل غالباً پخ های کوچکی در لبه های ستون به منظور سهولت باز و بسته کردن قالب و زیبایی و جلوگیری از پریدگی ، ایجاد می شود .

از نظر نحوه ی مسلح کردن ستون بتنی ، ستونها یا ساده اند یا مرکب .

 

میلگردگذاری ستونها :

حد اقل تعداد میلگرد طولی در هر یک از مقاطع ستونها عبارتند از : 4 میلگرد مقطع در مقطع مربع -8-6 میلگرد در مقطع مربع مستطیل-6نیلگرد در مقطع شش ضلعی منظم و حد اقل 6 میلگرد در مقطع دایره .

تنگهای جانبی یا خاموتها به منظور نگه داشتن میلگردهای طولی ستونها در جای خود و تأمین تکیه گاه جانبی ، جهت کوتاه نمودن طول آزاد این میلگرهای طولی فقط در حد فاصل ما بین دو تنگ امکان کمانش داشته باشند .

قطر خاموت نباید از مقادیر زیر کمتر باشد :

-       3/1 قطر بزرگترین میلگرد طولی ( برای میلگردهای طولی به قطر حد اکثر 30mm ) .

-       10 میلی متر برای میلگردهای طولی با قطر بیش از 30mm و نیز برای گروه میلگردهای در تماس

-       به هر حال قطر خاموتها نباید از 6mm کمتر باشد .

*فاصله ی هر دو خاموت متوالی نباید از هیچیک از مقادیر زیر بیشتر باشد :

- 12 برابر قطر کوچکترین میلگرد طولی اعم از اینکه منفرد باشد یا عضوی از گروه میلگردهای در تماس بشمار آید .

- 36 برابر قطر میلگرد خاموت

- کوچکترین عضو فشاری

- 250 میلیمتر

قیر :

در تیرهای بتن مسلح ، بعلت ضعف بتن در مقابل نیروهای کششی ، میلگردهای فولادی در ناحیه ی کششی قرار داده می شوند . در تیرهای بتن مسلح ، کشش ناشی از خمش به وسیله میلگردهای مسلح کننده و فشار ناشی از خمش به وسیله ی بتن ناحیه ی فشاری تحمل می شود . در حالی که بین بتن و فولاد چسبندگی کاملی وجود داشته باشد و میلگردها در داخل بتن نلغزند.

تعریف پی :

مجموعه بخشهایی از از سازه و خاک در تماس با آن ، که انتقال بار بین سازه و زمین از طریق آن صورت می پذیرد پی نام دارد . پی به شکلهای گوناگون ساخته می شود .

آرماتور گذاری پی های منفرد سطحی :

پی منفرد بار متمرکز دریافتی از ستون را به صورت گسترده به زمین منتقلی می کند و این موضوع باعث می شود که در قسمتهای پایینی پی کشیدگی ایجاد شود .

در سازه های بتن فولاد ، وظیفه ی تحمل کشش به عهده ی ملگردهای فولادی است پس لازم است در قسمتهای پایین پی ، که کشش در آن ناحیه ایجاد می شود میلگرد فولادی قرار می دهیم .

با توجه به این کشیدگی در هر دو جهت پی منفرد بر می آید ، لازم است آرماتورهای مربوط در دو جهت قرار گیرند . قطر و فاصله این آرماتورها از یکدیگر با محسبات فنی تعیین می شود و در صورت لزوم ، حد اقل های آئین نامه ای ، تعیین کننده قطر و فاصله ی آنها می باشد .

قالب بندی پی منفرد بتنی :

مصالح قالب بندی برای پی بتنی به شرح زیر است :

1-قالب آجری :

در ساختمانهای کوچک که فقط پی ها باید قالب بندی شوند و امکان دسترسی ارزان و اقتصادی به مصالح قالب بندی نظیر چوب و فلز وجود ندارد ، از دیوراهای آجری به عنوان قالب پی استفاده می شود . این دیوراها معمولاً با ملات گل چیده می شوند و روی آنها را با ورقه های پلاستیکی می پوشانند تا مانع خروج شیره بتن و در نتیجه ضعف پی شود .

به جای استفاده از ورقه های پلاستیکی نیز می توان روی آجرها را اندود ماسه سیمان کرد و پس از بتن ریزی داخل قالب آجری امکان برچیدن دیوار و استفاده از آجرها وجود دارد .

2-قالب چوبی :

از این قالبها می توان در دفعاات محدود استفاده کرد که قابل توجیه نیز باشد .

3-قالب فلزی :

در صورتی که بخواهیم بدنه ی قالب و قطعات آنرا در دفعات متعدد مورد استفاده قرار دهیم استفاده از قالبهای پیش ساخته از قالبهای چوبی و آجری اقتصادی تر است .

4-در بعضی مواقع که امکان خاکبرداری به اندازه ی کافی ، برای قالب بندی وجود نداشته باشد ( مانند پی های مجاور ساختمان همسایه که امکان خاکبرداری در زیر ساختمان همسایه وجود ندارد ) خاکبرداری پی به صورت کاملاً عمودی ( در کنار زمین همسایه ) انجام می گیرد . در واقع فرم قالب با خود خاک ایجاد شده و فقط برای جلوگیری از هدر رفتن شیره ی بتن جداره ی خاکبرداری با ورقه های پلاستیکی پوشانده می شود .

شناژ رابط پی های منفرد :

برای جلوگیری از حرکت افقی پی های منفرد ، در محل هایی که امکان داشته باشد آنها را به وسیله ی شناژ های رابط به یکدیگر وصل می کنند . ابعاد شناژ با استفاده از محاسبات فنی طراحی می شود به نحوی که بتواند حد اقل معادل 10% بار ستونهای طرفین خود را به صورت کششی و فشاری تحمل کند که در هر حال ، سطح مقطع شناژ نباید از 30×30 سانتیمتر کمتر باشد .

آرماتورهای طولی شناژ حد اقل 4 میلگرد به قطر 12mm است که دو عدد در پایین و دو عدد در بالا توسط خاموتهای به قطر 6mm به فاصله ی حد اکثر 25cm نگه داری می شوند .

میلگردهای طولی شناژها باید در پی های میانی ممتد باشند و در پی های کناری بر ستون مهار شوند .

ستونهای بتن آرمه :

تعریف ستون :

ستون عضوی عمودی است که بارهای تیرها و کف ها را به پی منتقل می کند و عضو فشاری محسوب می شود ، چون بتن از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است می توان نتیجه گرفت که اگر تنش ناشی از بارگذاری از حد مقاومت ، فشاری بتن تجاوز نکند لزومی به آرماتور بندی ستون نخواهد بود . که در این صورت باید شرایط زیر برقرار باشد :

1-  بار محوری باشد .

2-  ستون کوتاه باشد .

3-  سطح مقطع ستون وسیع باشد .

از آنجایی که این شرایط به ندرت در ساختمانهای اسکلتی حاصل می شود و عدم تأمین آنها باعث بوجود آمدن کمانش در عضو می شود برای ایجاد مقاومت لازم این عضو در برابر نیروهای بوجود آمده از کمانش و حتی فشارهای مازاد بر تحمل بتن ، به میلگردهای طولی احتیاج نخواهد بود .

برای اینکه از کمانش آرماتورهای طولی جلوگیری شود از خاموتهای فولادی ، با فواصل مشخص در طول ستون استفاده می شود که قطر آنها حد اقل 4mm است . وظیفه ی دیگر خاموت یا تنگ در ستون مقابله با خطرات ناشی از برش است . مقاطع ستونها بسته به هندسه ی سازه و معماری آن ممکن است مربع ، مستطیل ، دایره ، چند ظلعی و ... باشد .

ستون :

ستون عضوی است که نسبت ارتفاع به حد اقل بعد جانبی آن برابر با 3 یا بیشتر از 3 باشد و اساساً برای تحمل بار محوری فشار استفاده شود .

پایه pedestal : پایه به عضو فشاری قائم با نسبت ارتفاع مهار نشده ( آزاد ) به حد اقل بعد جانبی کمتر از 3 اطلاق می شود . آرماتور گذاری ستونها با توجه به محاسبات فنی طرح و تعیین می گردد . بعضی اوقات که مقادیر به دست آمده از طریق محاسبه از حد اقل کدهای آئین نامه پایین تر باشد دستور العملهای آئین نامه ملاک عمل قرار می گیرد .

 

خصوصیات قالب ستونها :

1-  ارتفاع زیاد نسبت به ابعاد مقطع و در نتیجه احتیاج داشتن به مهارهای مناسب

2-  سطح کوچک که موجب پر شدن سریع قالب از بتن می شود و به تبع آن ایجاد فشار زیاد در پای قالب ستون خواهد شد .

3-  هم محوری بودن ستونها که در مرحله ی ساخت قالب مستلزم کنرتل دقیق آنهاست .

به دلیل ارتفاع زیاد مشکلاتی در مرحله ی ساخت ستون وجود دارد که عبارتند از  :

الف- ارتفاع زیاد بتن ریزی

ب – عدم دسترسی به ته قالب

ج – مشکلات نگهداری قالب و شاغولی بودن آن

د – تمایل به پیچش

قالبهای فلزی

در کارهای بتنی ، هرگونه بتن ریزی مستلزم قالب بندی و آرماتور گذاری است . از این جهت ، واحد اجرایی به ناچار باید یک نوع قالب متداول و موجود در بازار را انتخاب کند .

هزینه های قالب بندی برای انواع مختلف ساختمانها حدوداً 70-30 درصد کل هزینه ی اجرای بتن را شامل می شود .برای صرف چنین هزینه ای قطعاً به نیروی ماهر و برنامه ریزی نیاز است تا با برنامه ریزی درست و اجرای مناسب هزینه ها به حد اقل ممکن برسد .

در بتن ریزی های باحجم محدود که معمولاً قالبها برای دفعات مکرر بعدی مورد نیاز نیستند استفاده از قالب چوبی مناسب و توجیه پذیر تر است .

در کارگاه های بزرگ بتنی چون بایتسی از قالب مشابه ( تیپ ) به طور مکرر با دفعات استفاده شود ، استفاده از قالبهای چوبی ، با توجه به محدودیتهای نسبی چوب نظیر مقاومت در برابر نیروهای وارده ، وجود خطر آتش سوزی ، امکان تغییر شکل در اثر جذب رطوبت محیطی و ... مقرون به صرفه نیست و بهتر است از قالبهای مدولار  فلزی استفاده شود .

مزایای نسبتی این نوع قالبها :

1-  عمر طولانی

2-  سرعت عمل در برپایی و جمع کردن قالبها

3-  به وجود آوردن سطحی صاف برای بتن ذخیره شده در قالب .

4-  ایمنی کافی ، هم از جهت مقاومت در برابر نیروها .و هم از نظر بروز آتش سوزی .

5-  کاهش عملیات اجرایی به دلیل پیش ساخته بودن قطعات

6-  امکان تغییر دادن ظرفیت و مقاومت آنها .

7-  تمیز نگه داشتن محیط کار نسبت به قالبهای دیگر .

8-  داشتن مزیت اقتصادی بیشتر به واسطه نداشتن وابستگی به واردات ( 100% تولید داخلی )

انواع قالبهای فلز ی :

1-  قالبهای ثابت

2-  قالبهای رونده ( جا به جا شونده )

3-  قالبهای لغزان

قالبهای استاندارد فلزی :

قالبهای استاندارد فلزی ، قالبهایی هستند که ابعاد آنها مذربی از 5 باشد ( مدول پایه قالب بندی در ایران 10cm است ) . قالبهایی با این شرایط بدون نیاز به سفارش دادن ، در بازار یافت می شود .

سطح این نوع قالب از ورق آهن سیاه به ضخامت 3mm است . با توجه به میزان بارهای وارده بر آن توسط تسمه هایی از ورق به ضخامت 3 یا 4 میلیمتر تقویت می شود . تسمه های اطراف ، دارای سوراخهایی است که فاصله ی محور تا محور آنها دقیقاً 5cm است و این امکان را فراهم می آورد که بتوان گیره های پشت قالب را در هر کجا نصب نمود .

فیلر :

در مواقعی که هیچ ترکیبی از قالبها مدولار  نتوانند قالب بندی مورد نظر را پوشش دهد از ترکیبی استفاده می شود که فاصله ی باقیمانده را به حد اقل برساند . این فاصله همیشه کمتر از 10cm است .

برای پوشش این فاصله از قالب پر کننده ای بنام فیلر استفاده می شود . در هر مجموعه قالب پیش ساخته ، تعدادی فیلر با طولهای متفاوت برای رفع مشکلاتی از این گونه پیش بینی می شود .

فیلر به گونه ای نصب می شود که در یک طرف حالت کشویی داشته باشد و بتوان آنرا روی صفحه ی قالب حرکت داد طوری که فاصله های 5/ تا 10cm را پوشش دهد .

 

 

قابهای خاص :

اگر با ترکیب قالبهای استاندارد و فیلرها نتوان قالب سازه ای به وجود آورد در آن صورت باید از قالبهای خاص استفاده شود .

قالبهای خاص به شکل مثلث ، ذوذنقه ، متزاوی الاضلاع ، گرد ، منحنی و ... هستند . برای تهیه این نوع قالب ، باید آنها را بر اساس اندازه های نقشه به کارخانه ی تولید قالب سفارش داد .

بدنه قالب :

در قالبندی فلزی ، بدنه ها گاهی از یک قطعه قالب و گاهی از اتصال چند قالب مدولاربه یکدیگر تشکیل می شوند . در مواقعی که چند قطعه قالب تشکیل یک بدنه را می دهند ماصل کردن این قطعات به یکدیگر یا به وسیله ی پینهای زوجی شیار دار که به شکل گوه است و یا با پیچ و مهره انجام می گیرد . البته این اتصالات ، قطعات را فقط به شکل مفصلی به یکدیگر وصل می کنند لذا بدنه ی قالب فاقد پایداری لازم به عنوان یک بدنه ی صاف قالب می باشد .

برای ایجاد پایداری در قالب از قطعاتی بنام پشت بند استفاده می شود ، پشت بند ها را می توان از نوع لوله ، ناودانی و مقاطع فلزی قوی تری که برای این منظور ساخته شده اند انتخاب نمود .

گیره :

برای اتصال پشت بندها به بدنه ی قالب از گیره ها استفاده می شود . این گیره ها در انواع مختلف کوچک ، متوسط و بلند در بازار وجود دارند .

 

قالب واسطه ی کنج داخلی :

در بعضی مواقع بنا به طرح نقشه ، دو صفحه ی قالب مسطح توسط قالب کنج ساده با زاویه 90 درجه یا کنج های داخلی پخ دار 45 درجه به یکدیگر وصل می شوند .

اتصال دو بدنه ی قالب عمود بر هم :

اتصال بدنه ی قالبها به یکدیگر با استفاده از نبشی های پانچ شده یا انواع قالبهای کنج صورت می گیرد . در مواقعی که قرار باشد دو بدنه ی قالب مسطح عمود بر هم بدون قالب واسطه به یکدیگر وصل شوند ، از نبشی پانچ شده استفاده می شود . این نبشی ها سوراخ هایی دارند که فاصله محور تا محور آنها دقیقاً 5cm و مطابق سوراخهای تسمه های قالب می باشد .

قالب واسطه کنج خارجی :

در بعضی مواقع دو صفحه ی قالب کنج ساده با زاویه 90 درجه یا کنج خارجی پخ دار تحت زاویه 45 درجه به یکدیگر وصل می شوند .

داربست مدولار :

در قالب بندی فلزی سقف ها و تیرها با توجه به ارتفاع و سنگینی نسبی قالبهای فلزی ، استفاده از داربستهای مدولار تسهیلاتی برای اجرای کار فراهم می آورد . برپایی این نوع داربست نسبتاً ساده است به این ترتیب که چند قطعه مدولار از پیش ساخته شده را به دلیل سبکی به سرعت و سادگی به یکدیگر وصل می کنند و آنقدر این اتصالات را ادامه می دهند تا اندازه مورد نظر پدید آید . پس از اتمام کار قالب بندی می توان به سهولت و با سرعت مناسب آنرا باز کرد و در جای دیگری مورد استفاده قرار داد .

 

اعضای تشکیل دهنده داربست مدولار :

الف – اعضای قائم و ستونی

ب – اعضای افقی داربست

ج – اعضای قطری

د – سکوی کار

 

 

بهار 89

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم مرداد 1391ساعت 18:32  توسط محسن   |